Instruktörer

Sanshin Kan grundare Weber

Tamas är född 1942 och har tränat kampsport sen början av 50-talet. Redan 1957 graderades Tamas till sitt första svarta bälte, 1:a dan. Tamas innehar idag graden 10:e dan i karate. Det är den högsta grad som förärats en icke japan inom karate.

Under sin långa "kampsportskarriär" har Tamas inte bara tränat karate utan innehar även svart bälte i judo, aikido och jiu-jutsu. Inom stilen Shito-ryu har Tamas förärats titeln Hanshi.

Tamas erfarenhet inom den tidiga karaten har inneburit att han tränat med, och influerats av, flertalet av de stora japanska mästarna som Tani, Nambu, Fujiwara, Hayashi och Kuniba. Tamas har under perioder i sitt liv levt på Okinawa för att där utveckla sig själv inom karate och budo.

Sedan 1965 har Tamas verkat som instruktör. Tamas innehar Svenska Budoförbundets instruktörslicens -C, -B, -A och Elit. Under 70-talet var Tamas en del av det svenska landslaget i karate.

Tamas har under perioder varit ansvarig för närstridsträning inom armén samt självskyddsträning för Norrmalmspolisen i Stockholm. Internationellt har Tamas tränat polis och militär i flertalet länder runt om i världen.

Tamas valdes 2008, som första europe, in i Masters Hall of Fame i USA.

Förutom verka som tränare i Sanshin karateklubb och driva Svea kampsportcenter (ett center där flertaler självständiga kampsportsklubbar samlats under ett och samma tak) är Tamas idag startkt inriktad på utvecklingen av Sanshin Kan International till vilken han själv är grundare.

Tamas är fd. främlingslegionär, svensk officer samt förbandschef vid mobilisering och erkänd som en av Europas främsta närstridsexperter.
Tamas har skrivit flera böcker om sitt liv, bl.a. Krigarens Ros, där han skildrar sitt liv under tiden i Främlingslegionen.

Länder och städers hedersmedalj

Tamas har under sitt liv erhållit flertalet civila hedersutmärkelser. Nedan är några länder och städer som givit Tamas cilvila hedersbetygelser:

Jordanien
Elfenbenskusten
Ankara
Ibiza
Great Sceau of Texas
Hod - Asharon
Rosh - Ayin, Paris
Grenoble
Saint Privat les Vieux
Saint Arnoult
Homecourt
Sassnage
Vizilles
Granville

Militära utmärkelser

Genom ett aktivt liv i militärens tjänst både i Frankrike, Sverige och flera andra länder har Tamas erhållit många militära utmärkelser.

Riddarkorset (militärt fogderi) av Republikken Hungern Meritorden.
Officerskorset av Elfenbens Meritorden.
Medalj för Rikets försvar
Riddarkorset (militärt fogderi) av Repbubliken Ungern Meritorden